Kräv ordning men behandla alla lika.

Efter att det framkommit att elever återigen utsatts för penalism på Lundsberg så stängdes skolan tillfälligt ner av Skolinspektionen. Strykjärnshistorian var spiken i kistan efter en serie av mobbning, kränkningar och misshandel. Idag fick dock skolan tillåtelse, av Förvaltningsrätten, att öppna upp igen under tiden den juridiska processen pågår. Om skolan ska stängas permanent eller öppnas upp igen avgör den slutgiltiga prövningen.
 
Jag tycker att inga skolor där barn far illa ska vara öppna. Skolan ska vara en trygg miljö och ingen ska behöva vara rädd för att gå till skolan. Detta oavsett vad föräldrarna till eleverna har för månadsinkomst.
 
Själv gick jag i högstadiet på Perstorps centralskola, där rånades elever av andra elever, barn fick huvudena nedkörda i använda toaletter, misshandel var regel inte undantag för många, en elev fick tårgas sprutat i ansiktet, en i min klass blev slängd i ett vattendrag i mars månad osv osv. Det värsta som hände mig var några sparkar i huvudet som resulterad i blåtiror och näsblod, jag kom enkelt undan jämfört med andra. Jag har försökt tvätta bort de flesta minnena från denna tiden som jag betraktar som den värsta i mitt liv. Tillråga på allt så var skolans undervisning katastrofal. Rektorn beslutade till exempel att ingen undervisning skulle ges i särskild engelska eftersom det saknades elevunderlag att fylla en hel klass. Jag som flyttade dit i 8:an och har en mamma som är engelsklärare och var flytande på språket och fick sitta och "lära mig" vad häst och hund hette på engelska hela högstadiet.
 
Var det snack om att skolan skulle stängas ner? Nej! Perstorp är en arbetarort. Utbildningsnivån är så låg den kan bli. Vi var 3 personer från min högstadieklass som gick vidare till studieförberedande program på gymnasiet. Det var inte en själ som brydde sig om hur barnen behandlades på skolan. Rektorer och lärare tvingade mobbare och offer att "ta i hand" och bli sams. Det blev inga löpsedlar på Aftonbladet, ingen rektor som blev avsatt, inget drev av samhällsdebattörer som rasade.
 
Alla som rasar som Lundsberg idag, vart var ni 1993 när jag brukade sjukanmäla mig för att jag inte vågade gå till skolan? Jag upplever det som att de flesta som vill att Lundsberg ska stängas ner drivs av en avsky mot människorna som går och har gått på skolan. Det verkar inte handla om att skydda barnen. I så fall skulle Perstorps centralskola vara stängd sedan länge.
 
Exemplen på skolor där barn far illa kan finnas i hundratal.

Isabella Thisell på Sundsgymnasiet i Vellinge fick någon form av syra sprutat i ögat på sin initieringsrit när hon började gymnasiet. Resultatet var en uppfrätt hornhinna.
 
Stäng ner Lundsberg om barnen far illa men stäng även ner skolorna där barnen kommer från mer socioekonomiskt utsatta miljöer. Tolerera inte att barn från utsatta hem ska få gå i skolor som är direkt farliga.
 
/Johan Wendt grundare och ordförande för Mattecentrum

Kommentarer :

#1: Jesper T

Tror faktiskt inte att det har speciellt mycket att göra med om det är en skola i ett välbärgat område eller ett socialt utsatt område.
Sådana här skolor som du beskriver finns tyvärr lite var stans och för det mesta blundar alla ansvariga på skolan för problemen och låtsas som att det regnar.
Speciellt högstadieskolor verkar vara riktiga problemhärdar i många fall (så var det även i mitt fall i en hyfsat välbärgad ort). Ständigt fick man vara rädd och orolig att någon skulle ge sig på en, eller sabba en grejer.

Sådant är kanske den absolut största boven när det gäller studiemotivation och inlärning. Vem kan koncentrera sig på att försöka lära sig glosor eller räkna matte när man känner sig hotad ?
Här behövs göras mycket. Trygghet är det absolut viktigaste i skolan och en förutsättning för allt lärande.


skriven
#2: Johan

Håller med dig fullständigt ang "största boven", barnen borde kunna få fokusera på att lära sig inte på att överleva.

skriven

Kommentera inlägget här :