Nationella prov i matte i nästa vecka!

Här kommer några tips från oss inför det nationella provet!
 
  • Gå igenom gamla prov och se vilken typ av uppgifter som brukar komma.
  • Försök att fokusera på de vanligaste lösningssätten som går att använda på många typer av uppgifter.
  • Pankikplugga inte. Ta det lugnt!
  • Var utvilad när provet är. 
  • Ta med sig en vattenflaska och en frukt till provet. 
  • Var i god tid så att man inte behöver vara stressad när provet sätter igång. 
  • Börja med att läsa igenom de olika frågorna så man kan bilda sig en uppfattning av vilka frågor som kommer ta tid och vilka som går fort så man kan disponera sin tid bra. 
  • Läs igenom uppgifterna noga. 
  • Viktigt med tydliga och väl strukturerade redovisningar, en metod är att ha följande delar "Detta vet jag", "Detta söker jag", "Detta behöver jag" som guide till problemlösningsdelar. 
  • Viktigast är ändå att våga försöka svara på uppgifterna. Tro på dig själv, vi på Mattecentrum tror på dig och håller våra tummar för att det skall gå bra för dig när du sitter och gör ditt prov.
 
Kolla in:
 
Lycka till!
/Rasmus och Charley på Mattecentrum

Kommentarer :

#1: JesperT

Angående näst sista punkten så skulle jag vilja tillägga att det kan vara en god ide' att först konstatera "Detta vet jag" och sedan fråga sig "Vad kan jag räkna ut utifrån det jag har?".
När man sedan räknat ut detta ställer man sig samma fråga igen osv. Efter ett tag brukar lösningen dyka upp nästan av sig självt.

Det kan givetvis vara bra att fråga sig "Vad söker jag?" för att se ungefär vart man är på väg, men många blir skrämda när de inte ser hur man kommer till det de söker från det de vet direkt.
Rent psykologiskt är det en stor skillnad på att fokusera på vad man kan beräkna jämfört med att fokusera på vad man ännu inte kunnat beräkna.

skriven

Kommentera inlägget här :